IMG_0022

Läsnä oleva tilanneherkkä kuunteleminen

Tyttäremme Ella tuli yhtenä päivänä kotiin ja kertoi tapahtumia koulusta. Joku oli sanonut hänelle jotain ja siitä oli tullut pahamieli. Jäin kuuntelemaan asiaa ja mietin, että nyt on tilanne, että tähän pitää puuttua. Ensin pitää selvittää mitä oikeasti on tapahtunut. Lapsien kanssa jutellessa näistä asioista monesti käy niin, että tarina muuttuu kesken kaiken ja yhtäkkiä tilanne on ihan eri mitä se oli keskustelun alussa. Näin olen oppinut, että kuuntele ja ole läsnä. Oikeasti kuuntele ja ole tilanneherkkä.

Väärinkäsitykset – kun kärpäsestä tehdään härkänen

Usein kärhämää aiheuttaneet tilanteet johtuvat siitä, että toinen ajattelee jotain ja ilmaisee ehkä ajatuksensa vähän väärällä tavalla. Vastaanottaja tulkitsee tilanteen taas omasta näkökulmastaan ja soppa on valmis. Sitten kun aika vähän tilanteesta kuluu, ja jos tilannetta ei heti selvitetä niin saattaa alkuperäinen asia muuttaa matkalla muotoaan useamman kerran.

Aikuisena koen tällaisissa tilanteissa, että minun on otettava asiaan ulkopuolinen ote. En saa kokea liian läheltä asiaa. Usein nimittäin käy niin, että saattaa lähtä tarinaan mukaan ilman, että kuulee kaikkia puolia asiassa. Tällöin virhetulkinnat ovat yleisiä.

Vanhempien vastuu

Koululaisten välien selvittely on joskus sellaista salapoliisityötä. Kuka on mitäkin sanonut ja tehnyt ja kun et ole ollut paikalla. Usein opettaja vedetään tähän soppaa mukaan (säälin opettajia), mutta toisaalta pakkohan se on, jos tapahtumat ovat koulussa tapahtuneita. Itse koen, että tässä kohtaa juuri punnitaan vanhempien ja koulun yhteistyökyky ja toisten vanhempien välinen yhteistyö. Kun asioista voidaan puhua positiivisesti ja rakentavasti, ilman kenenkään syyttelyä, saadaan aikaan rakentavaa kasvatusta.

Jäin miettimään tapahtuman jälkeen, että olipas tärkeää olla kuunteleva vanhempi. Ja ennen kaikkea tilanneherkkä. Kun tuntee lapsensa ja hänen kaverinsa, voi hyvin kuvitella mitä siellä on nyt aikuisten oikeasti tapahtunut. Nämä selvittelytilanteet ovat herkullisia kasvatustilanteita ja olen huomannut, että niissä oppii tehokkaasti asioita, jos ne hoidetaan hyvin ja niin ettei ketään syytetä.

Yhteistyö sekä koulun että vanhempien kanssa on tärkeää. Kun yhteinen sävel löytyy helposti ja kaikki pystyy peiliin tarvittaessa katsomaan, on yhteistyö hedelmällistä. Syyttely ei auta ketään, vaan positiivinen ja rakentava kanssakäyminen. Arvostava kuuntelu ja vuorovaikutus kunniaan.

Comments

comments

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>