read-1710011_1920

Puheenkehityksen ihmeelliset vaiheet

Puheenkehitys on mielenkiitoinen prosessi. Ensin vauva alkaa ääntelemään ja kiljumaan, sitten mukaan tulee jokellus ja mahdollisesti oma kieli. Ensimmäiset selkeät sanat hämmästyttävät aina lähimmäiset. On ollut hauska seurata kaksivuotiaan tapoja, joilla hän tekee itsensä ymmärretyksi, kun vielä sanoja ei ole paljoa käytettävissä. Asioiden jankkaaminen ja äänen korottaminen toimivat monessakin asiassa. Varsinkin huomion saamisessa, mikä on ensimmäinen edellytys yhteisymmärrykseen. Tätähän tekevät isommatkin lapset riehuessaan tai melutessaan esimerkiksi koululuokassa. He haluavat itsensä kuulluksi ja ymmärretyksi. Mikä onkaan pienelle ihmiselle tärkeämpää kuin se, että hän saa itsensä kuulluksi? Ja vielä, jos hänen tarkoituksiaan ymmärretään, niin ollaan jo  pitkällä.

Kertaus on opintojen äiti

Enni tyttäremme, juuri kaksivuotta täyttänyt pienokainen, harjoittelee kovasti puheen muodostamista. On hauska huomata, että leikeissä oma kieli on kovasti käytössä ja tuttuja sanoja viljellään vähän väliä. Toistaminen on tärkeä elementti kaikessa oppimisessa. Kun toistoja tehdään tarpeeksi monta, niin oppimista tapahtuu. Äiti-sanaa huudetaan niin pitkään ja tarpeeksi kovaa, että äiti ymmärtää Enniä. Jos ei ymmärrä, niin Enni tulee vetämään äitiä lahkeesta ja vetää sinne missä apua kaivataan.

Tänään huomasin käytännössä sen, mitä tarkoittaa, kun lapsi toistaa sanoja eli matkii. Isommat lapsokaisemme eivät ole tätä vaihetta puheenkehityksessä tehneet niin selkeästi, että olisin sen rekisteröinyt. Nyt oli mahtava hetki oivaltaa, että tätä se tarkoittaa. ”Katso tuossa on puu” ja perässä pienokainen lausui ”puu”. ”Taivaalla on kuu” ja Enni toisti ”kuu”. Herkkyyskausista puhutaan paljon lasten kasvattamisessa ja valmentamisessa. Kun lapsella on tiettyyn asiaan herkkyys olemassa, sitä taitoa tulisi kannustaen opettaa. Kotona kaivoin kirjat ja pelit esiin, joissa yksinkertaiset sanat esiintyvät ja päästiin harjoittelemaan helppoja ja tuttuja asioita yhdessä. Kuvakirjojen tavaaminen, mikäli vain keskittymiskykyä on sen verran, auttavat sanojen tunnistamiseen ja symboliikan rakentumiseen. Iltasadut ovat nyt yhä tärkeämmässä roolissa puheenkehityksen kannalta.

Yksilöllinen polku

Lapsien puheenkehitys niin kuin kaikki kehittyminen on kovin yksilöllistä, eikä asioita voi yleistää. Se, missä joku kaksivuotias vasta harjoittelee puhumista, niin toinen on puhunut jo pitkiä lauseita vuoden verran. Toinen taas laukkaa juosten menemään ja kiipeilee sen minkä kerkeää, ja toinen vasta opettelee näitä taitoja. Puheenkehittymisessä parasta on se, että kommunikointitavat lapsen kanssa monipuolistuvat. Kuvakortit ovat tässä vaiheessa oiva apu edesauttaa lasta. Lapsi voi tehdä itsensä ymmärretyksi, kun saa taas uuden keinon ilmaista itseään. Lasta on hyvä auttaa oppimaan ja tarjoamaan niitä kehitykselle sopivia virikkeitä. Taikasana on yhdessätekeminen ja yhdessä oppiminen.

 

Kertaus ja toistaminen ovat edellytys kaikelle oppimiselle. Mitä useammin lapsi toistaa ja testaa asioita, sitä paremmaksi hän siinä tulee. Vanha sanonta ”Kertaus on opintojen äiti” on todellakin totta. 

 

Comments

comments

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>