Enni_nukkuu

Se tärkeä UNI

Kesälomien loppusuoralla on syytä taas tarkistaa, että mitkä ne arkirutiinit olivatkaan. Meillä ainakin kesälomalla on nukkumisrytmit vaihtuneet pari tuntia myöhemmäksi ja nyt koulujen alkaessa saa taas totutella aikaisempaan rytmiin. Mikäpä sen tärkeämpää kasvavalle nuorelle kuin riittävä uni.

Rauhallisuutta iltoihin

Lapset rauhoittuvat nukkumistouhuihin rauhallisin menoin. Heti huomaa, jos illalla on ollut liian paljon hälinää ja touhua, niin nukkumaan meneminen on tuskaista puuhaa. Meno ja touhu päivän aikana ei haittaa ja sitä pitääkin olla, jotta lapsi saa energiat purettua ja liikuttua suosituksiakin enemmän. Muistan hyvin, kun meillä oli aikoinaan jalkapalloreenit iltamyöhään, niin meni muutama tunti reenien päätyttyä, kun kroppa kävi vielä melkoisilla ylikierroksilla. Ei uni tullut, kun energiaa oli ihan liiaksi asti. Sama asia on lapsillakin, jos iltatouhut ovat liian villejä. Ei kukaan nukahda, kun mielenpäällä on sata eri asiaa.

Arkirutiinit – ihana asia

Koulun alkaessa huomaa, että miten oikeastaan on ihana palata taas arkirutiinien pariin. Kun opiskelut alkavat, saa uutta fiilistä ja itsestä taas enemmän irti. Lapsille rutiinien muodostuminen on tärkeä asia, sillä kun nuorena oppii rytmittämään läksyjen teon, liikunnan, syömisen ja riittävän unen saannin, niin pärjää niillä eväillä aikuisenakin. Itse pidän kovasti siitä, kun syksy tulee ja haasteet työ- tai opiskeluelämässä alkavat. Saa taas laittaa aivot raksuttamaan loman jälkeen toden teolla ja saa myös silloin aikaiseksi asioita, jotka lomalla eivät olleet mielessäkään. Ja tätähän varten juuri loma oli – aivojen nollaamiseen ja levähtämiseen, jotta syksyllä jaksetaan painaa taas täysillä.

Taataan lapsille riittävän unen saanti, sillä se on avain jaksamiseen syksyn pimetessä. Kun nukkuu tarpeeksi, on energinen heti aamusta ja jaksaa painaa täysillä päivän.

Comments

comments

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>